Opinii

Codul Fiscal si lupta cu naravurile


De la Revolutie incoace nici un Guvern nu a avut atat de mult curaj sa introduca un cod fiscal atat de liberal. Si, desigur, e pacat ca s-a intamplat asta. Ma intreb insa daca nu e vorba si de altceva pe aici in afara curajului. Ceva ce, de altfel, la noi se intampla des si anume o cumparare indirecta de voturi si incredere precum si vesnica lipsa de griji a liderilor tarisoare noastre. Nu vreau sa intram in extrema cealalta si sa consideram acum fiecare masura buna o astfel de tentativa, dar felul in care circul codului fiscal se desfasoara parca ma duce un pic cu gandul la asta.

Leul impotriva masurilor fiscale nebalansate?

Leul impotriva masurilor fiscale nebalansate?

Sunt cateva elemente de luat in considerare in toata treaba codului. Hai sa le luam pe rand.

Partidele sau, cum se mai spune, gaitele

PSD a scazut in intentia de vot iar Ponta e din ce in ce mai greu de digerat de tot mai multi romani. Increderea in el e undeva la 22 % si in scadere. Ce faci cand ti se intampla asta? Ei bine, inventezi ceva cu care sa ridici increderea. E greu de crezut ca Ponta mai are vreo reala sansa pentru o functie importanta in Romania dar PSD inca e cel mai mare partid. Deci vii cu un Cod Fiscal pe care sa il laude toate lumea si te-ai aranjat. PNL e cam inexistent ca partid si opozitie in fata PSD dar docil si rabdator in fata lui Iohannis. Problema e ca pe noi nu ne ajuta. Nu stiu sa fi venit cu niste idei interesante de la alegeri incoace, de cand, probabil, imaginea le creste prin asocierea cu Iohannis. Deci ce face PNL cand vine PSD cu un cod pe care ei nu sunt in stare sa il faca? Pluseaza. Mai baga un procent la TVA si se jura ca e bine. Asta dupa multe acuze de plagiat (cica ar fi preluat din masurile USL) si circul obisnuit.

Iohannis si BNR

Iohannis se jura ca el nu a fost informat desi ar fi preferat ca asemenea masuri sa fie discutate si cu el. Si mie mi se pare ca masurile de o asemenea anvergura si potential ar trebui discutate cu toate partile interesate si nu prezentate ca si cum s-ar detine piatra filozofala in materie de masuri fiscale. Noi platim pentru toate astea nu ei. Ei pot da cu zarul ca sa vada cu cat la suta sa scada TVA-ul sau pot sa faca studii, ca cica ar fi specialisti. Dar, din nou, indiferent de metoda, zar or studiu, noi platim. Desigur si lui Iohannis ii putem reprosa ca nu le-a cerut mai multa transparenta dar ma intreb daca asta nu ar fi depasit cadrul in care isi poate desfasura mandatul. Cu alte cuvinte, ca ar fi fost un Basescu 2, Pentru ca sigur unii asta ar fi zis. Intr-o maniera destul de neintalnita la guvernatorul Bancii Nationale, Isarescu a spus raspicat ca “nu rezista democratia“. Daca ar fi sa nu ma simt confortabil contrazicand pe cineva in Romania in domeniul finantelor, apoi atunci acel cineva e Isarescu. Da, as fi preferat sa scada dobanda de referinta mai rapid in totii ani aia in care bancile centrale vindeau bani ieftini, dar cred ca a estimat totusi corect ca apetitul nostru pentru creditare e mai mare decat nivelul educatiei financiare. Intr-o alta ordine de idei daca e cineva care poate tine piept Parlamentului si Presedentiei la un loc e chiar acest om care in zecile de ani de activitate la BNR a contrabalansat imbecilitatea si inconstienta politicienilor asa cum a stiut si putut mai bine (Eu unul imi imginez relatia Guvern – BNR precum relatia educator – copii de clasa intai).

Riscul de neinvestitii

Daca cei care spun ca masurile sunt prea optimiste si depasim marja de deficit in care ne putem juca primul sacrificiu vine din investii. Adica ele nu se vor mai face asa cum am vazut si in ultimii ani. Si exista pareri conform carora nici nu se vor face, in special cand vine vorba de Masterplanul din transporturi. Autostrazile sunt cu atat mai importante cu cat companii din Romania (vezi cazul Dacia) ameninta ca se vor reloca in lipsa lor, iar altele nu vin si la noi pentru ca infrastructura pur si simplu lipseste. Desigur si turistii sunt reticenti din motive similare. Acolo unde e o autostrada apare mai devreme sau mai tarziu o afacere. Acolo unde un drum merge, va merge si antreprenorul, turistul si navetistul.

Lipsa de experienta si coruptia

Aici nu cred ca e nevoie sa dau exemple pentru ca e evident. Conducatorii tarii noastre nu au experienta in domeniile in care activeaza iar coruptia e in floare. Vezi cazul lui Sova cu taxa pe stalp si taxa pe carburant dar si dosarul lui. Despre Ponta am scris pe larg mai demult (si de atunci chiar a mai adunat). Ca sa ne mai descretim un pic fruntile va amintesc de emisiunea aia in care Moise Guran explica ca posturile la stat nu se mai ocupa pentru ca DNAul sta cu ochii pe ei. Ma rog, tragi-comic, de fapt.

Motivarile Presedentiei

Daca citesti o parte din presa zici ca Iohannis e nebun. Inclusiv Moise Guran a lasat putin de-o parte jurnalismul si l-a luat la rost fara a astepta motivarea retrimiterii in Parlament. Iulian Anghel de la Ziarul Financiar a fost usor mai rezervat dar nici el nu par sa fi citit codul in sine ori motivarile.

Codul (bata-l vina!) care e si presa care nu

Partea buna e ca, codul chiar exista (in lista de documente, la sfarsit exista si documentul retrimiterii in Parlament si nu, nu l-am citit nici eu ca nu-l inteleg). Partea proasta e ca jumatate din presa sau mai bine nu l-a citit. Si daca legea in sine e un document greu de inteles daca nu lucrezi in domeniu, motivarile sunt totusi mai lesne de inteles. Daca vrei, desigur. Aici gasesti interviul cu Cosmin Marinescu, consilier preziential, care explica – destul de clar as zice eu – de ce aprobarea tuturor masurilor de la 1 ianuarie 2016 prezenta un risc ridicat. Dar tot mai amuzant de citit e Isarescu (vezi linkul de mai sus).

Momentul

De ce e atat de important sa intre in vigoare codul fiscal, in forma actuala, cat mai repede. Desigur, masurile bune nu trebuie amanate. Chiar in linkul de la Adevarul de mai sus, cel cu infrastructura care lipseste, vedem ca investitorii nu vin si din cauza TVA ridicata. Deci e important sa micsoram taxa. Dar nu poti sa nu te intrebi daca merita sa muscam acum mai mult decat putem mesteca doar pentru ca la anul avem alegeri si Ponta vrea sa se laude ca a trecut cel mai bun cod fiscal al Romaniei. Si de ce nu putem sa facem asta esalonat, pe cativa ani (ori luni daca putem) in functie de indicatorii economici? Nu ar fi oare trist daca in 2017 ar trebui sa marim taxele doar pentru ca ne-am grabit? Hai sa ne gandim bine daca graba asta e motivata economic, caci politic clar e.

Agenturile straine

Sa mai comentez la ce mai vomita Ponta nu ma mai apuc ca nu are nici un sens, omul e dus de acasa si in coma politica deci se zbate si el cum poate. Dar nu vreau sa ma refer la ce zice el ca acolo in lume cineva nu ne iubeste si nu lasa sa trecem codul nostru smecher. Ori sa evoluam intr-o forma sau alta. Vreau doar sa zic ca in momentul in care te bagi intr-o hora, ei bine, trebuie sa joci. Noi ne-am dorit sa jucam in UE si Nato si am ajuns in jocurile lor. Care nu cred ca sunt totusi atat de negre precum le vad unii. Dar sunt cu siguranta reguli, principii, obligatii pe care trebuie sa le urmezi. Caci asa e intr-o uniune fie ea europeana sau nord atlantica. Moise Guran face aici niste legaturi interesante. Si nu ar trebui sa ne suprinda prea tare. Ba mai mult, daca nu ar fi fost Troica s-ar putea ca noi sa fi fost acum parteneri de pahar cu grecii la inecat amarul. Inainte sa injuram si noi FMI, BCE si UE precum grecii ori sa acuzam ca nu suntem lasati sa crestem precum Ponta hai sa vedem ce istoric avem. Sa nu uitam ca au fost zile in care ne bucuram ca ne mai guverneaza si un acord cu Troica si nu doar politicienii nostrii. Intr-un scenariu extrem de pesimist si destul de putin probabil dar ce sa zic, si Ponta exagereaza, lucrurile pot sta asa: Romania cade intr-o spirala a datoriilor atat de profunda incat apar miscari de strada, guvernele de pe langa centru pierd increderea votantilor si unul de extrema preia puterea, ne cumparam tot mai multe de la rusi pana cand ajungem in vremea SovRomurilor. Oare e asta posibil in timp ce Nato isi creeaza baze in Romania pentru a preveni o invazie ruseasca? Desigur ca nu, dar bazele alea costa ceva, cumva, pe undeva si nu e neaparat vorba de bani ci mai degraba de stabilitate. Care da, e scumpa.

Unde e graba? De ce trebuie sa le facem dintr-o data pe toate? De ce exista o criza cand de fapt avem proceduri clare in constitutie cand vine vorba de retrimiterea unei legi in Parlament? Avem niste partide care se iau de par cu orice ocazie si nu pot lucra impreuna decat in interesul lor. Avem un presedinte care pare sa vrea sa faca treaba dar nu prea are cu cine si care pare ca se straduieste sa fie altfel decat ne-am obisnuit pana acum. Lipsa de experienta si coruptia generalizata nu merg bine cu cresterea economica sanatoasa (vezi la Grecia daca ti se pare ca in Romania nu e cazul) . Intr-o tara ca Romania investitiile in infrastructura pot aduce mult mai multi bani pe termen mediu si lung decat o scadere precipitata a taxelor prin locurile de munca si veniturile indirecte. Dacia pierde 14 milioane de euro anual din cauza infrastructurii, banii care altfel s-ar regasi macar partial in alte investitii, salarii etc. Lipsa de seriozitate in cantarirea masurilor si a oportunitatii momentului sunt iarasi doua pietre de moara ale codului fiscal. Iar apartenenta la structuri precum UE si NATO are si drepturi dar si obligatii. Dar nimic din toate astea nu justifica circul care se produce acum. Ar fi mai bine sa fim constienti de naravurile noastre si ale politicienilor nostri si sa avem putintel mai multa rabdare cu ei, cu noi si cu banii si viitorul nostru.

Photo Credit


Programator, ciclist amator, om cu pareri.

View Comments
There are currently no comments.